معرفی تجهیزات پزشکی, مقالات

چسب نان وون یا ضد حساسیت چیست و چه ویژگی های دارد؟

چسب نان وون

امروزه در دنیای پزشکی انواع مختلفی از چسب‌ها جهت مصارف مختلف نظیر چسباندن پوشش‌ها مثل پانسمان در محل، اتصال وسایل پزشکی و هم‌چنین ثابت نگه داشتن تجیهزات جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از پراستفاده‌ترین و شناخته شده ترین آن‌ها، چسب نان وون (Non-woven tape) یا اصطلاحاً چسب بافته نشده می‌باشد. این نوع وسیله پزشکی ساخته شده از مواد متخلخل با حفرات میکرو ابعاد با پوشش نفوذ پذیر نسبت هوا و گازها بوده که اجازه عبور هوا از چسب و رسیدن آن به پوست را می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع چسب، قدرت تاشوندگی بسیار خوب آن است به گونه‌ای که حین حرکت باعث ایجاد ناراحتی برای فرد نمی‌کند. علاوه بر آن، به راحتی پوشیده می‌شوند و به دلیل خاصیت ضدحساسیت آن، برای پوست‌های حساس بسیار مناسب هستند. از دیگر مزایای آن، استفاده آسان آن است و به راحتی حتی بدون استفاده از قیچی پاره می‌شوند. هم‌چنین، هنگام برداشتن، هیچ نوع اثری از خود در محل زخم برجا نمی‌گذارد. از کاربردهای آن می‌توان به چسباندن پانسمان و اطمینان حاصل پیدا کردن از آن، تثبیت آتل‌ها، سر سوزن و کاتتر در محل اشاره کرد.

چسب نان وون

ویژگی های چسب نان وون

از مهم ترین ویژگی‌های این نوع چسب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوشش راحت
  • سازگاری با پوست
  • قدرت تاشوندگی بالا
  • به راحتی پاره می‌شوند
  • استفاده از مواد متخلخل با حفرات میکرو و امکان عبور هوا از آن
  • هنگام برداشتن، هیچ نوع اثری از خود برجا نمی‌گذارند.
  • اطمینان حاصل کردن از تثبیت پانسمان، اتصالات و لوله‌ها

مزایا چسب نان وون

وجود مزایایی در چسب نان وون، آن را به گزینه‌ای بسیار خوب برای کاربردهای پزشکی تبدیل کرده است که مهم‌ترین آن‌ها در زیر بیان شده است:

  • دارای خاصیت نرمی مناسب
  • عدم ایجاد حساسیت برای افرادی که از این مشکل رنج می‌برند.
  • استحکام کششی بالای آن سبب مقاومت نسبت به گسیختگی می شود.
  • میزان چسبندگی آن به پوست به حدی تنظیم شده است که هنگام جداشدن بقایای آن باقی نمی ماند.
مزایای چسب ضد حساسیت

چسب ضد حساسیت نان وون

این نوع چسب، متشکل از مواد متخلخل با حفرات میکرو ابعاد بوده و حاوی چسب غیرحساسیت‌زاست که نفوذ پذیری خوبی داشته و کاربرد آن آسان است. همانند دیگر چسب‌ها به‌راحتی پاره شده و غیرسمّی هستند. به دلیل وجود حفرات ریز در چسب، امکان ورود هوا و رسیدن آن به پوست وجود دارد. این نوع چسب به طور معمول فاقد لاتکس بوده و ضدحساسیت می‌باشد که این موضوع، کاربرد آن‌ها برای افراد تحریک‌پذیری کم ایجاد می‌کند. اگرچه چسبندگی قوی دارند ولی پس از برداشتن آن هیچ گونه اثری از خود بر روی پوست برجا نمی‌گذارند. کشش متقاطع و مورب عالی آن‌ها امکان تحرک برای افراد به خوبی فراهم می‌کند.

تفاوت چسب نان وون با سایر چسب ها

یکی از مهم‌ترین وجه تمایز چسب نان وون با دیگر انواع چسب‌ها، نفوذپذیری بسیار خوب آن‌هاست که این امکان را به پوست می‌دهد تا به طور طبیعی تنفس کند که به نوبه خود رطوبت و عرق را از بین برده و میزان عفونت زخم را کاهش می‌دهد. به‌علاوه، طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که خاصیت خود چسبندگی دارند و به‌راحتی از روی پوست نمی‌افتند. چسب نان وون به زخم نمی‌چسبد و به سلول‌های پوست آسیب نمی‌رسانند. کاهش درد و صدمات به هنگام تعویض از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌هاست.

چسب کاغذی نان وون

چسب‌های کاغذی به طور معمول از پلی پروپیلن ساخته می‌شوند ولی از مواد دیگر نظیر پلی استر، فیبر آکریلیک و غیره در تولید آن‌ها نیز استفاده می‌شود. این نوع چسب همانند دیگر انواع چسب نان وون از تنفس‌پذیری خوبی برخوردار هستند. قدرت کشش خوبی داشته و به راحتی شکسته نمی‌شوند. از دیگر ویژگی‌های آن‌ها می‌توان به عدم ایجاد حساسیت برای فرد، عدم آسیب‌رسانی به پوست‌های شکننده به‌دلیل راحتی در برداشتن آن‌ها، نفوذپذیری خوب نسبت به هوا و رطوب داشته و تأثیر آن در فرآیند بهبودی اشاره کرد.

پانسمان زخم نان وون برند Bangli

پانسمان زخم نان وون بنگلی به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد آن گزینه‌ای بسیار خوب برای مصارف پزشکی است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن، ساختار پانسمان است که امکان نفوذ هوا به آن وجود دارد. علاوه بر آن، برای افرادی که مستعد حساسیت هستند مناسب است چون که ایجاد حساسیت نمی‌کند. از دیگر مزایای این نوع پانسمان، عدم چسبیدن به زخم و سازگاری است.

منابع

https://www.dtcsupplychain.co.uk/eCatalogue/surgical-non-woven-medical-tape-plaster/

https://www.indiamart.com/proddetail/jms-hypo-allergenic-non-woven-tape-20472261873.html

https://conkote.com/how-to-choose-the-best-medical-tape-for-wound-care/

https://doctoressentials.co.uk/product/nova-pore-non-woven-paper-tape

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *