لوله خون‌گیری خلأ (Vacuum Blood Collection Tube )  یک لوله آزمایش پلاستیکی یا شیشه استریل شده بوده که دارای درپوش پلاستیکی رنگی می‌باشد. درپوش در واقع یک محیط خلأ یا وکیوم را درون لوله ایجاد می‌کند که باعث تسهیل در کشیدن حجم مشخصی از خون یا مایعات دیگر می‌گردد.

بایستی بدین مهم اشاره نمود که لوله های خون گیری در دو گروه تحت خلا و غیر خلا ساخت و ارائه می شوند. در لوله های خلا دقیقا به اندازه حجم لوله خون وارد آن می شود و همچنین به دلیل استفاده از درپوش پلاستیکی خون به صورت مستقیم وارد لوله شده و نیاز به استفاده از سرنگ نمی باشد، این لوله ها از ضریب ایمنی بالایی برخوردارند.

در ساخت لوله‌های خون‌گیری خلا از افزودنی‌هایی استفاده می‌شود که هدف آن، اندازه گیری پارامترهای سلول های خونی یا پلاسمای خون می باشد. این لوله‌ها دارای لیبل‌ها یا برچسب‌گذاری‌ها مختلفی بوده که حجم‌ اختصاصی از هر لوله را نشان می دهد. درپوش این لوله ها در رنگ‌های متفاوتی تولید می‌شود که درواقع هدف از این کار نشان دادن نوع افزودنی استفاده شده در ساخت آن‌هاست، برای مثال؛ رنگ بنفش نشان دهنده افزودنی CBC یا EDTA K2 یا EDTA K3 می باشد.

اجزا و نحوه عملکرد لوله خونگیری خلا

اساس کارکرد این نوع از لوله‌ها، اختلاف فشار ایجاد شده بین رگ خون و خلأ ایجاد شده در لوله است که خون را از طریق سوزن وارد لوله می‌کند. همان‌طور که از شکل زیر پیداست، لوله‌های خون‌گیری خلأ دارای یک سوزن دو طرفه (Double-sided needle) می‌باشند. سمت داخلی سوزن با استفاده از یک پوشش لاستیکی نازک پوشانده شده که هدف از این کار، جلوگیری از نشت خون به هنگام تغییر لوله حین خون‌گیری چندباره است. بدین معنی که قرار است از چند لوله استفاده شود و پس از پر شدن یک لوله، توسط لوله دیگر جایگزین شود. سمت خارجی سوزن درون رگ جای می‌گیرد. هم‌چنین لوله دارای یک نگهدارنده سوزن (Needle holder) بوده که جنس آن از پلاستیک است. زمانی که سوزن درون نگهدارنده پیچانده می‌شود، سمت داخلی سوزن درون نگهدارنده می‌باشد.

زمانی که لوله درون نگه دارنده قرار داده می‌شود، درپوش لاستیکی آن توسط سوزن داخلی سوراخ شده و خلأ موجود در لوله، خون را از طریق سوزن به درون لوله می‌کشد. پس از جمع آوری خون، لوله، پر شده و جایگزین یک لوله خون‌گیری دیگر می‌شود که این نیز همانند فرآیند قبلی پر می‌گردد. عاملی که تعیین می‌کند چه حجمی از لوله توسط خون پر می‌شود مقدار هوای تخلیه شده از لوله است.

مزیت لوله‌های خون‌گیری خلأ

لوله‌های خون‌گیری خلأ دارای مزایایی می‌باشند که در زیر به آن‌ها اشاره شده است:

  • دارای مقیاس بندی دقیق
  • کارایی آسان و ایمنی قابل قبول
  • جلوگیری از آلوده شدن خون در محیط
  • سازگاری با محیط زیست به دلیل لوله پلاستیکی PET
  • جلوگیری لوله‌های خون‌گیری خلأ از تماس خون فرد مشکوک با کادر درمان
  • امکان جمع آوری همزمان خون با استفاده از چندین لوله با افزودنی های مختلف

اگر به دنبال مجموعه‌ای مطمئن برای انواع لوله خونگیری خلا با قیمت مناسب هستید، می توانید با مدیر فروش دپارتمان عمومی تماس حاصل فرمایید.

مونا شریفی
مدیر فروش دپارتمان عمومی

سرکار خانم مونا شریفی از سال 1399 به عنوان کارشناس فروش در گروه شروع به فعالیت کردند و از سال 1400 به عنوان مدیر فروش عمومی در مجموعه فعالیت می نمایند.

ارتباط مستقیم با کارشناس از طریق واتساپ

انواع لوله خون‌گیری خلاء

افزودنی های لوله‌های خون‌گیری خلأ، درواقع پوشش‌های فیلم نازکی هستند که با استفاده از یک نازل التراسونیک به کار برده می‌شوند. نکته‌ای که می‌بایست به آن اشاره کرد این است که عدم انتخاب صحیح لوله می‌تواند منجر به غیرقابل استفاده کردن نمونه خون برای هدف تعیین شده گردد، برای مثال؛ اگر هدف، سنجش پارامتر های شیمیایی خون نظیر قند خون، کلسترول، تری گلسیرید، اوره، آنزیم ها، تست های کبدی، کراتینین و املاح خون باشد؛ از لوله های خون‌گیری خلاء لخته ژل دار با درپوش زرد رنگ و در حجم های بالای 5 ml و 8  mlاستفاده می شود. 

افزودنی‌های مورد استفاده در ساخت لوله‌های خون‌گیری خلاء به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. در دسته اول، ضدانعقادهای خون قرار دارند که شامل سدیم سیترات، هپارین و اتیلن دی آمین تترااستیک اسید (EDTA) هستند. در دسته دوم منعقد کننده های خون که شامل یا فاقد ژل جداکننده هستند. ژل جداکننده به عنوان حائلی میان سلول‌های خون و پلاسمای خون قرار می‌گیرد. علاوه بر آن، برخی از لوله‌های خون‌گیری خلاء بدون ژل، حاوی افزودنی‌هایی هستند که از اجزای خاصی از خون یا مواد موجود در آن نظیر گلوکز محافظت می‌کنند.

سپس، زمانی که خون سانتریفیوژ می‌شود، مواد موجود در آن براساس دانسیته از هم جدا می‌شوند به گونه‌ای که سلول‌های خون در انتهای لوله و پلاسما یا سرم خون در بالای لوله جمع‌آوری می‌شوند.

بطور خلاصه، انواع لوله‌های خون‌گیری خلاء به ترتیب اهمیت در جدول زیر نمایش داده شده است:

رنگ درپوش افزودنی کاربرد
زرد (Gel & Clot Activator) لوله های لخته ژل دار به طور معمول به عنوان لوله جداکننده سرم شناخته می‌شود و برای تست‌های بیوشیمی و سرولوژی استفاده می‌شود نظیر BMP، CMP، LFT و KFT، مطالعات بانک خون، فنوتیپ HLA، آزمایش پترنیتی یا ژنتیک پدری و نوع بافت
بنفش EDTA K2 EDTA K3 تعیین گروه خونی (فاکتور Rh و پردازش ABO)،  گروه آزمایش CBC، شاخص‌های سلول خون، ESR با استفاده از روش Wintrobe، هموگلوبین (فاکتور Hb)، تعیین عناصر کمیاب مانند مس، روی و غیره، سم شناسی و تعیین مواد مغذی
قرمز Clot Activator (لوله های لخته بدون ژل) تست‌های سرولوژی و لیپیدی، فرآیند بانک خون، BMP و CMP
مشکی/سیاه ESR (سدیم سیترات 3.8%) ESR با استفاده از روش Westergren
سبز (Lithium Heparin) هپارین لیتیوم
(Sodium Heparin ) هپارین سدیم
تست‌های تعیین پلاسما نظیر تست‌های متابولیکی پنل جامع و پنل ابتدایی، آنالیز گازهای خون شریانی، آلفا-TNF، ایمونوتراپی و لنفوسیتی
آبی PT (سدیم سیترات 3.2%) تست‌های انعقادی نظیر زمان پروترومبین، زمان ترومبوپلاستین جزئی فعال شده، زمان ترومبین فیبرینوژن

مراحل خون‌گیری به روش لوله خون‌گیری خلاء

یکی از نکاتی که حین فرآیند خون‌گیری باید به آن توجه داشت این است که نمونه‌های خون بایستی با ترتیب مشخصی توسط کادر درمان جمع‌آوری شوند تا از هرگونه آلودگی نمونه‌ها توسط افزودنی‌های موجود در لوله‌های خون‌گیری مختلف جلوگیری به عمل آید. ترتیبی که برای لوله‌ها در نظر گرفته می‌شود با ترتیبی که فرآیند خون‌گیری با سرنگ، نگهدارنده لوله و یا لوله‌های از پیش تخلیه شده صورت می‌گیرد مشابه است. ترتیب صحیح لوله‌های خون‌گیری به صورت زیر است:

  1. لوله‌ یا شیشه کشت خون
  2. لوله‌های PT سدیم سیترات 3.2% (آبی)
  3. لوله‌های Clot activator و لوله‌های Gel & Clot activator (قرمز و زرد)
  4.  لوله‌های هپارین لیتیوم و هپارین (سبز)
  5. لوله EDTA K2 و EDTA K3 (بنفش)
  6. لوله‌های سدیم فلوراید (طوسی)

تفاوت لوله خون‌گیری خلأ با غیرخلأ

همان‌طور که از اسم آن‌ها پیداست، تفاوت این دو وسیله پزشکی در خلأ بودن یا نبودن آن‌هاست. لوله‌های خلأ به میزان خلأ موجود در آن‌ها از خون پر می‌شوند و کمتر یا بیشتر از حجم استاندارد خود از خون پر نمی‌شوند. از دیگر مزیت‌های لوله‌های خون‌گیری خلأ این است که نیازی به پر کردن از طریق سرنگ ندارند. درواقع، آن‌ها از طریق سوزن خون را گرفته و پر می‌شوند. از دیگر ویژگی‌های منحصر به‌فرد آن‌ها، نگهداری آسان و ایمن است به گونه‌ای که احتمال آلوده شدن نمونه های خون بسیار پایین است. در مقابل، لوله‌های غیرخلأ فاقد مزیت‌های بیان شده در بالا بوده و مهم‌ترین عیب آن‌ها این است که کادر درمان پس از خون‌گیری نیاز دارند تا خون را به صورت دستی از سرنگ وارد لوله جمع آوری خون کنند.

تفاوت-لوله-خونگیری-خلا-و-غیرخلا

لوله‌های خون‌گیری خلأ برند Aosaite

شرکت Shandong Aosaite Medical Equipment Co., Ltd یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تولید لوله‌های خون‌گیری خلأ می‌باشد. این شرکت دارای مدارک و استانداردهای معتبر جهانی مانند ISO13485، CE، گزارش ارزیابی ایمنی، اثربخشی و عملکرد می باشد. تنوع گسترده، کیفیت مناسب، قیمت به صرفه و طراحی‌های شیک از مهم‌ترین ویژگی‌های محصولات تولیدی توسط این شرکت است. شرکت بنیان تجارت تجر به عنوان شرکتی شناخته شده در زمینه تأمین و فروش تجهیزات و لوازم پزشکی نمایندگی این شرکت را برعهده دارد و انواع مختلفی از لوله‌های جمع‌آوری خون نظیر لوله لخته ژل دار، لوله CBC، لوله لخته بدون ژل، لوله ESR، لوله های هپارین لیتیوم و هپارین سدیم و لوله ESR و لوله PT را تأمین و به فروش می‌رساند.

مزیت لوله‌های خون‌گیری خلأ برند Aosaite

  • جداره لوله‌های خون‌گیری خلأ Aosaite، دارای شفافیت مناسب می باشد به طوریکه رنگ خون در آن واضح هست.
  • درپوش سیلیکونی لوله‌های خون‌گیری خلأ Aosaite، با سطح تماس قابل ملاحظه ای جهت سهولت اتصال با سوزن خون گیری طراحی شده است.

قیمت و خرید لوله خون‌گیری خلاء

شرکت بنیان تجارت تجر تأسیس شده در سال 1389 یکی از شرکت‌های شناخته شده در ایران است که سابقه درخشانی در زمینه بازرگانی کالاهای پزشکی و تجاری دارد. یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت این شرکت، تأمین و فروش لوله‌های خون‌گیری به قیمت مناسب و کیفیت عالی به خریداران محترم می‌باشد. با توجه به نوسانات نرخ ارز نیازمند است جهت استعلام قیمت به شماره‌های  02188932240 – 02142279 تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای پیدا کردن محصولات خود شروع به تایپ نام آن کنید...
تماس با کارشناسان فروش