پانسمان فوم

تاثیر پانسمان فوم بر روند بهبود زخم؛ انواع و نحوه استفاده از آن

امروزه پانسمان‌های پیشرفته زخم به عنوان یکی از ابزار پزشکی توجه ویژه‌ای را به خود جلب کرده‌اند که هدف از استفاده آن‌ها، محافظت جراحت یا زخم از باکتری و ایجاد یک محیط مرطوب برای التیام آن‌هاست. یکی از انواع آن‌ها، پانسمان فوم است که به عنوان یک ابزار مؤثر در بهبود زخم و جلوگیری از صدمات وارده حین برداشتن پانسمان به کار گرفته می‌شوند. این نوع از پانسمان‌ها بدون پرز و جاذب هستند.

علاوه بر آن، در ضخامت‌های متفاوتی موجود بوده و دارای یک لایه غیرچسبنده هستند که امکان برداشتن آن‌ها بدون وارد کردن صدمه به بدن را فراهم می‌کند. برخی از آن‌ها دارای یک حاشیه چسبنده بوده و یک فیلم پوششی ضدباکتریایی نیز دارند. همان‌طور که بیان شد، این پانسمان محیط مرطوبی را برای التیام زخم ایجاد می‌کند که عایق حرارتی نیز می‌باشند. در اشکال مختلفی ساخته می‌شوند که می‌توان به پد، ورقه، و بالشتک (حفره‌ای) اشاره کرد.

ساختار و ویژگی های پانسمان فوم

این نوع از پانسمان ساخته شده از پلی یورتان نیمه تراوا می‌باشد که حاوی محلول‌های پلیمری فوم شده با سلول‌های باز که مسئول نگهداری سیال می‌باشند، هستند. این سلول‌ها ممکن است با مواد دیگر لایه‌بندی شوند. قدرت جذب آن‌ها با توجه به ضخامت پانسمان متغیر است. ناحیه تماس آن‌ها غیرچسبنده و بدون پرز بوده که برداشت آن‌ها را تسهیل می‌کند.

لایه بیرونی‌تر، هیدروفوبیک یا ضدآب بوده که از ورود باکتری‌ها و دیگر مواد آلوده جلوگیری به عمل می‌آورد. پانسمان‌های فوم به دو صورت بدون و با حاشیه چسبنده موجود می‌باشند. هم‌چنین، ابعاد و اشکال مختلفی از آن‌ها در بازار قابل دسترس می‌باشند. برخی از پانسمان‌ها حاوی یک مانع باکتریایی ساخته شده از یک فیلم شفاف می‌باشند. علاوه بر آن، یک عامل ضدباکتریایی از جنس نقره، عسل مانوکا، و آنتی بیوتیک در برخی از آن‌ها مشاهده می‌شود. به طور معمول یک لایه هیدروفوب یا اب گریز برای جلوگیری از پس زده شدن اگزودا به بیرون در پشت ساختار فوم تثبیت می شود.

یکی از ویژگی‌های مهم این نوع پانسمان، توانایی آن‌ها در ایجاد یک محیط مرطوب برای زخم است. از دیگر خصوصیات آن‌ها می‌توان به محافظت از زخم و ناحیه اطراف زخم از صدمات و هم‌چنین، ایجاد یک عایق حرارتی برای آن‌ها اشاره نمود، که به راحتی قابل استفاده بوده و برداشته می‌شوند که در حین برداشت صدماتی ایجاد نمی کند. این نوع پانسمان به هنگام وجود عفونت و درمان فشرده سازی استفاده می‌شوند. به‌علاوه، پانسمان‌های فوم با عوامل آلوده آنزیمی سازگار هستند. مدت استفاده از آن‌ها بسته به مقدار ترشحات متغیر بوده که می‌توانند از یک تا هفت روز استفاده شوند.

ساختار پانسمان فوم

انواع پانسمان فوم

انواع مختلفی از این نوع پانسمان موجود می‌باشد که در ذیل به تفصیل بیان شده‌اند:

ورقه فومی

این نوع پانسمان ها ورقه ای از جنس پلی یورتان یا فوم سیلیکونی است که حاوی یا فاقد مواد چسبنده هستند. در واقع پانسمان فوم ورقه ای عملکرد بسیار خوبی در جذب مقادیر بالایی از ترشحات را دارد. هم‌چنین، به صورت پد از زخم محافظت کرده و عموماً حالت انسدادی دارند، از این رو نیازی به پانسمان ثانویه ندارند. به طور معمول، بین 2 تا 3 روز در محل زخم باقی می‌مانند که این باعث کاهش هزینه و عدم نیاز به تعویض مکرر پانسمان می‌گردد.

فوم پلی یورتان

پانسمان فوم پلی یورتان یکی از انواع پانسمان فوم می‌باشد که خاصیت غیر چسبندگی داشته و از دو لایه تشکیل می‌شود:
1) فوم پلی یورتان آب‌دوست با ظرفیت جذب بالا، و 2) فیلم شفاف پلی یورتان که به عنوان یک مانع در مقابل باکتری‌ها عمل می‌کند در حالی که امکان ردوبدل بخار آب وجود دارد. فیلم پلی یورتان ضدآب بوده و پشت آن، خاصیت چسبندگی دارد.
 از آن‌ها برای زخم‌ها با ترشحات کم تا متوسط استفاده می‌شود. از جمله زخم‌ها با ضخامت نسبی تا عمیق که از این نوع پانسمان برای آن‌ها استفاده می‌شود عبارتند از: زخم فشاری، زخم وریدی و شریانی پا، زخم پای دیابتی، سوختگی درجه یک و دو، و زخم جراحی. از مهم‌ترین مزایای آن جذب بسیار عالی به‌واسطه ساختار سلول باز، اصطکاک کم، ایجاد محیط مرطوب، و مقرون به صرفه بودن اشاره کرد.

فوم سیلیکونی

پانسمان فوم سیلیکونی ساخته شده از فوم پلی یورتان، یک فیلم پلی یورتان و یک فیلم سیلیکونی است. محصول مورد نظر استریل شده بوده که توانایی جدا کردن زخم از محل تخلیه زخم را دارا می‌باشد، که این موضوع احتمال عفونت آن را کاهش می‌دهد. این نوع پانسمان می‌تواند یک محیط مرطوب را برای التیام زخم فراهم کند و نیاز به تعویض مکرر ندارند. از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به قدرت جذب بالای ترشحات و بهبود سریع زخم اشاره کرد.  

پانسمان فوم با ژله‌ سیلیکونی

این نوع پانسمان حاوی یک پلیمر هیدروفیلیک (آب‌دوست) با ساختار سه بعدی می‌باشد. قابلیت جذب سریع مقادیر زیادی از ترشحات زخم را دارا می‌باشند که می‌توانند یک محیط مرطوب را برای التیام زخم فراهم کند که به موجب آن، در فرآیند بهبود زخم تسریع می‌بخشند. علاوه بر آن، پانسمان به زخم نمی‌ چسبد و باعث تسکین آن می‌گردد. قابل استفاده برای طیف گسترده‌ای از انواع زخم‌ها نظیر زخم فشاری، زخم پا، پارگی پوست و زخم‌های جراحی هستند. از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به عدم چسبندگی به زخم و برداشتن بدون درد آن، تسریع در فرآیند التیام به ‌واسطه ایجاد یک محیط مرطوب، کاربرد آسان، و نرمی اشاره کرد.

پانسمان فوم جزیره‌ای

فوم جزیره‌ای متشکل از چهار لایه شامل نوار پلی یورتان، فوم پلی یورتان که هسته اصلی پانسمان است، فیلم سیلیکونی و فیلم پلی اتیلن است که برای التیام زخم با ترشحات سنگین قابل استفاده است. این نوع پانسمان محیط مرطوبی برای التیام زخم فراهم می‌کند که از مهم‌ترین وظایف آن می‌توان به محافظت از زخم در برابر آلودگی‌های باکتریایی، ممانعت از خیس‌ شوندگی زخم، جذب ترشحات، جلوگیری از چسبیدن به زخم، تسکین درد بیمار و ممانعت از صدمه مجدد بیمار اشاره کرد. از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به خاصیت جذب بالا، غیر چسبنده بودن هسته پانسمان، محافظت در برابر سیالات و آلودگی‌های باکتریایی، قدرت مرطوب‌سازی مناسب، نرمی و راحتی، استفاده راحت، و آلرژی کم اشاره کرد.

پانسمان فوم نقره‌دار

این نوع پانسمان به صورت غیر چسبنده و استریل شده بوده که قدرت جذب بالایی دارد. بافت آن نرم و وظیفه اصلی آن، از بین بردن باکتری‌ها از طریق ایجاد یک محیط مرطوب برای زخم است. زمانی که زخم حاوی مقادیر زیادی ترشحات ناشی از تخلیه است این پانسمان می‌تواند آن‌ها را جذب کند. از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان غیر چسبنده بودن، قابل استفاده بودن برای گستره وسیعی از باکتری‌ها، جلوگیری از نفوذ باکتری‌ها به زخم و ایجاد عفونت، و فراهم کردن محیط مرطوب نام برد.
در این محیط مرطوب یک سری از انواع فاکتورهای رشد آزاد می‌گردند که برای بهبود زخم مناسب هستند. از جمله این موارد، تحریک تکثیر سلولی و کمک به حفظ حیات سلولی اشاره کرد. علاوه بر آن، باعث ایجاد فاکتور رشد فیبروبلاست ترشحات زخم، فاکتور رشد اپیدرمی، و فاکتور رشد برآمده از پلاکت می‌شود که شدت آن‌ها در محیط مرطوب بیشتر از محیط نامرطوب است. این ترشحات هم‌چنین رشد فیبروبلاست های کشت شده، کراتینوسیت ها، و سلول‌های اندوتریال را افزایش می‌دهد. از دیگر مزایای محیط مرطوب، تسریع در مهاجرت سلول‌های پوست و التیام زخم‌هایی است که در محیط مرطوب تمیز نشده‌اند می‌باشد، که برای مهاجرت سلول‌های اپیدرمی و التیام زخم‌ها مفید است.

نحوه استفاده از پانسمان فوم

جهت استفاده از این نوع پانسمان بهتر است اقدامات زیر صورت گیرد:

دستکش دست کردن

ابتدا دستکش را به دست کنید.

تمیز کردن محل زخم

محل زخم را با استفاده از سرم نمکی تمیز کنید. سپس، پوست اطراف زخم را با گاز استریل شده خشک کنید.

تعویض پانسمان زخم

یک پانسمان را بردارید. اندازه آن به گونه‌ای باشد که یک اینچ بیشتر از لبه‌های زخم بوده و آن را کاملاً بپوشاند.

پانسمان-کردن

در صورتی که پانسمان فاقد حاشیه چسبنده بود، از یک پانسمان ثانویه استفاده کنید یا با استفاده از چسب، آن را در محل، ثابت نگه دارید.

تعویض-پانسمان

به هنگام تعویض پانسمان، آن را با دقت جدا کرده، محل زخم را تمیز کنید و پانسمان جدید را در محل زخم قرار دهید.

کاربرد پانسمان فوم

پانسمان‌های فوم هم به عنوان پانسمان اولیه و هم ثانویه مورد استفاده قرار می‌گیرند که برای زخم‌هایی با ترشحات متوسط و زیاد مناسب هستند. هم‌چنین، زخم‌هایی با عمق کم و زیاد، از این نوع پانسمان سود می‌برند. انواع زخم‌هایی که پانسمان‌های فوم برای درمان آن‌ها استفاده می‌شوند عبارتند از: زخم پا، زخم‌های محل جراحی، پیوند پوست، سوختگی‌های جزئی، ساییدگی‌ها، زخم‌های عفونی، پارگی‌ها، زخم‌های پریستومال تخلیه، زخم‌های فشاری، زخم‌هایی که نیاز به درمان زخم فشار منفی دارند  (NPWT)، لوله‌های تراکئوتومی و گاستروستومی و حفره‌های زخم.

به طور کلی علاوه بر عایق حرارتی بودن پانسمان فوم در جذب و مدیریت ترشحات زخم بیشترین کاربری را دارد. همچنین این نوع از پانسمان‌ها را می‌توان برای زخم‌هایی که بافت نکروزه نرم دارند استفاده کرد. یکی از ویژگی‌های آن‌ها، انعطاف‌پذیر بودن است که می‌توان آن‌ها را متناسب با قسمت‌های خاص بدن مانند انگشتان پا، انگشتان دست یا گوش استفاده کرد. از خاصیت های بسیار مهم این نوع پانسمان حرارتی بودن آن هاست که برای گرم نگه داشتن زخم های که نیاز به عایق دارند بکار می رود. همچنین از این پانسمان برای حفاظت از پوست در قسمت های بالایی برجستگی های استخوانی یا نواحی که اصطکاک زیاد روی پوست دارند مناسب است.

موارد منع استفاده از پانسمان فوم

از جمله مواردی که این پانسمان برای آن‌ها مناسب نیستند زخم‌های فاقد تخلیه و سوختگی‌های درجه سه هستند. نبود ترشحات، بستر زخم را به یک محیط کاملاً خشک برای ترمیم زخم تبدیل می‌کند (البته در این گونه موارد می‌توان از پانسمان‌ برای خشک نگه داشتن اسکار و محافظت از آن در برابر برداشتن ناگهانی پانسمان استفاده کرد).

وجود ترشحات بیش از حد می‌تواند یک مانع برای مصرف پانسمان باشد، زیرا موجب مرطوب شدن آن و ورود باکتری‌های خارجی به زخم می‌گردد. هم‌چنین، اگزودای بیش از حد ممکن است نیاز به تعویض مکرر پانسمان باشد و باعث مرطوب شدن ناحیه اطراف زخم می‌شود. در چنین مواردی، فوم با جاذبیت بیشتر یا نوع دیگری از پانسمان پیشنهاد می‌شود

مزایا پانسمان فوم

غیرچسبنده بودن

قابلیت کاربری آسان

قابلیت جذب فشار وارد بر زخم

مقادیر اندک تا زیاد ترشحات را جذب می‌کند

Benefits of dressing
Disadvantages of foam dressing

معایب پانسمان فوم

برای زخم های با ترشحات کم و‌ زخم های خشک مناسب نیست

در صورت اشباع شدن، احتمال خیساندن ناحیه اطراف پوست وجود دارد

ممکن است نیاز به پانسمان ثانویه مانند گاز و چسب های شفاف داشته باشد

نمایندگی پانسمان فوم

شرکت پزشکی روزین تأسیس شده در سال 1996 در چین یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه توسعه، تولید و فروش انواع محصولات پانسمان زخم مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی می‌باشد. مساحت این شرکت در حدود 10 هزار مترمربع می‌باشد. یکی از افتخارات بزرگ این شرکت، در نظر گرفته شدن آن به عنوان شرکت پیشرفته جیانگ سو می‌باشد. با گذشت سالیان متمادی از پیشرفت سریع این شرکت، روزین نه تنها موفق به کسب تجربه در زمینه توسعه محصولات جدید، تولید و مدیریت شده است بلکه یک تیم قوی متشکل از بخش تحقیقات و بخش فروش ایجاد کرده است، که تعداد کارمندان آن در حدود 120 نفر است. در حال حاضر، این شرکت موفق به کسب ISO13485، FDA، و CE شده است. تعداد ثبت اختراع‌های این شرکت در زمینه پانسمان‌های زخم در حدود 66 پتنت است. شرکت بنیان تجارت تجر مفتخر است با کسب نمایندگی از شرکت روزین کارنامه درخشانی در زمینه فروش انواع محصولات پانسمان زخم از خود برجا گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای پیدا کردن محصولات خود شروع به تایپ نام آن کنید...
تماس با کارشناسان فروش